تبلیغات
مطالب اینترنتی - مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای تکنولوژی [قسمت چهارم-آخر]

مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای تکنولوژی [قسمت چهارم-آخر]

چهارشنبه 8 شهریور 1396 07:22 ق.ظ   نویسنده : نویسنده      



مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای تکنولوژی [قسمت چهارم-آخر]

خبرگزاری آریا – در سه شب گذشته همراه با یکدیگر نگاهی داشتیم بر شکست های تاریخی دنیای تکنولوژی. قسمت های اول، دوم و سوم این مطلب را با یکدیگر مرور کردیم و حالا نوبت به آخرین بخش از آن رسیده است.
در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.
HD DVD
تاریخ عرضه: 18 آوریل 2006 میلادی
ایرادات کلیدی: پشتیبانی ضعیف
شاید بهتر باشد توضیحات این بخش را با یک نصیحت شروع کنیم: دفعه بعدی که یک فرمت رسانه ای مهم معرفی شد هوشمندانه ترین کار این است که اندکی بعد از عرضه محصولات پشتیبان و مشخص شدن نقاط ضعفش شان اقدام به خرید یکی از آنها نمایید.
این دقیقا همان درسی است که خریداران پلیرهای HD DVD با پس دادن تاوانی سنگین یاد گرفتند. HD DVD که قویا از جانب توشیبا حمایت می شد در اصل نسل بعدی فرمت دیسک های اپتیکال برای ذخیره سازی و ضبط ویدیوهای باکیفیت به شمار می رفت که قرار بود جایگزین DVDها شود. البته به لطف معرفی این فرمت پلیرهای پشتیبانی کننده از آن نیز با قیمت های بسیار بالا وارد بازار شدند و با استقبال خوبی هم از ناحیه کاربران روبرو گردیدند. حتی چهارصد عنوان فیلم هم با این فرمت تولید شد اما درنهایت صنعت تصمیم گرفت که با دیسک های بلو-ری تحت حمایت سونی همراه شود.
تعداد زیادی از شرکت های تولید کننده محصولات الکترونیکی مصرفی شامل پاناسونیک، پایونیر، سامسونگ، شارپ و البته سونی که تصمیم گرفته بود کنسول پلی استیشن 3 خود را همراه با یک پخش کننده بلو -ری عرضه نماید در نهایت مرگ این فرمت را موجب شدند.
Palm Foleo

تاریخ معرفی: 30 می 2007
ایرادات کلیدی: توان اندک، نرم افزار ضعیف و جلوتر از زمان خود بودن
پیش از ظهور و رواج نت بوک ها، محصولی به نام Foleo وجود داشت. این گجت برای کاربران پالم ساخته شده بود و بنا بود که نوشتن، دریافت ایمیل، ویرایش کلندر و تایپ یادداشت را برای آنها ساده تر نماید. اما روزنامه نگاران و تحلیلگران بعد از معرفی آن اعلام کردند برای محصولی که به راحتی درون جیب جا نمی شود و همزمان کاراریی یک سیستم کامپیوتری کامل را هم ندارد هیچ بازاری وجود ندارد. به همین خاطر پیش از آنکه Foleo وارد بازار شود، Ed Colligan مدیرعامل شرکت سازنده اعلام کرد که پروژه ساخت Foleo را کنسل کرده تا روی محصولات اصلی اش تمرکز نماید.
Microsoft Zune
تاریخ عرضه: 14 نوامبر 2006
ایرادات کیلدی: بهبودهای اندک نسبت به نسخه های مشابه موجود در بازار
وقتی مایکروسافت پلیر موسیقی زون را معرفی کرد، استیو بالمر مدیرعامل وقت این شرکت اعلام نمود که به باورش مایکروسافت می توانسته آیپاد اپل را در بازار پلیرهای موسیقی پرتابل پشت سر بگذارد. حالا تقریبا 5 سال از آن زمان می گذرد و آیپاد 77 درصد از این صنعت را در اختیار دارد و در مقابل اما خبری از زون مایکروسافت نیست.
البته اگر فرض کنیم که سه نسل نخست از این محصول آنچنان که باید به روز نبودند و نتوانستند نظر کاربران را به خود جلب نمایند باید اعتراف کنیم که زون اچ دی برای خود یک معجزه بود. دستگاه بدنه ای باریک داشت و از مواد خوبی ساخته شده بود. علاوه بر این یک اینترفیس مبتکرانه نیز برای این محصول طراحی شده بود که از بسیاری جهات برتر از رابط کاربری آیپاد بود، با این مایکروسافت خیلی دیر به فکر ارائه آن افتاد.
The Rocbox
تاریخ عرضه: 2004
ایرادات کلیدی: طراحی و رابط کاربری ضعیف، فقدان بازاربی مناسب
سازنده راکباکس (Dame Dash) محصولات موفقی را در کارنامه خود داشت و تصورش این بود که با ساخت آن می تواند امپراطوری خود را بیشتر از پیش گسترش دهد. او برای ساخت این گجت با شرکتی به نام Roc Digital وارد همکاری شد و حاصل این همکاری دو پلیر MP3 جدید بود: Rocbox با 20 گیگابایت فضای ذخیره سازی و Rocbox با 256 مگابایت فضا که امکان گوش دادن به موسیقی اختصاصی Roc-A-Fella نیز برای کاربرانش فراهم بود. اما با وجود جذابیت این ترک ها در نظر کاربران، عاقبت Rocbox به شکستی سخت دچار آمد.
Gizmondo
تاریخ عرضه: مارس 2005
ایرادات کلیدی: قیمت بالا، توزیع محدود
این گجت که شرکت سازنده، از آن تحت عنوان قدرتمندترین کنسول بازی ساخته شده در تاریخ دنیا یاد کرده بود تنها توانست 25 هزار نفر را متقاعد به خرید نماید. بعد از آنکه نام Carl Freer بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت به خاطر تصادف با خودروی فراری انزو و محصور شدنش در آن بر سر زبان ها افتاد، شرکت سازنده تنها هشت بازی دیگر را روانه بازار کرد و بعد هم ورشکست شد.
Nokia N-Gage
تاریخ عرضه: 7 اکتبر
ایرادات کلیدی: تنوع کم برای بازی های ساخته شده، طراحی ضعیف
اولین نکته جالب در باره این موبایل آنکه پیش از توقف تولید سه میلیون نسخه از آن به فروش رفت. با در نظر داشتن قیمت 300 دلاری برای این دستگاه البته رقم قابل توجه است اما هدف از تولید انگیج همانطور که شرکت سازنده گفته بود جذب کاربران در عرصه گیمینگ بوده که البته تنوع بسیار پایین در بازی های تولید شده برای آن و همچنین چینش گمراه کننده دکمه ها روی دستگاه باعث شد که موفقیت کلی آن تا حدود زیادی تحت تاثیر قرار بگیرد. در اینجا اما باید شجاعت نوکیا را مورد تجلیل قرار دهیم؛ پیش از آنکه شرکت هایی مانند اپل و گوگل به آینده ادغام موبایل ها و ابزارهای گیمینگ بیاندیشند این نوکیا بود که خطر را به جانش خرید و محصولی مبتکرانه را عرضه کرد که متاسفانه طراحی دلچسبی نداشت.
مایکروسافت ویندوز ME
تاریخ عرضه: 14 سپتامبر 2000
ایرادات کلیدی: غیرقابل اطمینان
ویندوز ام ای را می توان بدترین سیستم عامل توسعه یافته توسط مایکروسافت دانست. این نرم افزار مرتبا کرش می کرد و به شدت غیرقابل اطمینان بود. نصب و اجرایش با کلی دردسر همراه بود و نصب برنامه های مختلف روی آن، پاکسازی ویروس ها و حتی خاموش کردنش هم به شدت مشکل آفرین بود.
DigiScents iSmell
تاریخ عرضه: 2001
ایرادات کلیدی: مضحک بودن ایده
در مورد iSmell باید بگوییم محصولی بود که روی میز قرار می گرفت و کارتریجی متشکل از 128 رایحه مختلف داشت. این بوها می توانستند با هم ترکیب شوند و زمانی که از وبسایتی دیدن می کردید یا ایمیلی را باز می کردید دستگاه رایحه جدیدی را از خود پخش می نمود. می توان iSmell را محصولی دانست که امکان بو کشیدن اینترنت را به کاربرانش می داد. البته این قابلیت برای وبسایت های فعال در صنعت غذا سودمند است یا برای فروشگاه های آنلاین عطر و ادکلان اما به غیر از این دو کاربرد دیگری را نمی شد برایش پیداکرد.
CueCat
تاریخ عرضه: 2000
ایرادات کلیدی: تردیدهای امنیتی، نداشتن بازار
این محصول در سال 2000 میلادی معرفی شد و از آن تحت عنوان یک تکنولوژی انقلابی یاد گردید. دستگاه همانطور که در تصویر می بینید شبیه به یک گربه سفید پلاستیکی با نوعی حسگر مادن قرمز داخلی بود که به پورت های PS2 متصل می شد و بارکدهای خاص را اسکن می کرد. بعد از اسکن شدن بارکد شما به وبسایت مربوط به آن کالا می رفتید. شرکت سازنده این محصول به نام Digital Convergence برای آنکه آن را به دست مشتریانش برساند ایمیل هایی را برای مشترکان مجلات مطرح حوزه تکنولوژی نظیر Wired ارسال کرد و این تصور را در ذهن شان به وجود آورد که با کالایی فوق العاده روبرو خواهند بود اما اینطور نشد.
در ادامه اما مشخص شد که اینطور نیست و اطلاعات گردآوری شده از کاربران CueCats برای سرورهای شرکت سازنده ارسال می شوند. به همین خاطر برخی از هکرها دستورالعمل هایی را در رابطه با نحوه متوقف سازی این فرایند جاسوسی در اختیار کاربران دستگاه قرار دادند و جالب اینکه شرکت سازنده در واکنش تهدید کرد که هکرها را مورد پیگرد قرار می دهد. شرایط بسیار بدی به وجود آمده بود اما این مساله چندان هم وخیم نبود چراکه خود محصول آنقدر در نظر کاربران جذابیت نداشت که بتواند بسیاری از آنها را با خود همراه نماید. بازار نیز آمادگی لازم برای عرضه چنین محصولی را نداشت و اینگونه شد که عرضه و تولید CueCat متوقف گردید.
Microsoft KIN
تاریخ عرضه: 6 می 2010
ایرادات کلیدی: توان اندک، بازاریابی نامناسب و فقدان امکانات قابل توجه
KIN در واقع نوعی پلتفرم موبایلی است که توسط مایکروسافت و برای کاربران جوانی طراحی شد که زمان زیادی را در شبکه های مجازی صرف می کردند. KIN One بسیار کند عمل می کرد با این همه شکل و ظاهری جذاب در نظر کاربران داشت و نمایشگر کشویی آن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت. نرم افزار دستگاه نیز گرچه فاقد امکانات مهمی نظیر مپس بود، اما جذاب و البته مبتکرانه به نظر می رسید و همزمان استفاده از آن نیز بسیار ساده بود.
با در نظر داشتن آنچه گفته شد حتما می خواهید بدانید که مایکروسافت چرا بعد از 48 روز پروژه ساخت این محصول را متوقف ساخت؟ مشکل در واقع نه در داخل دستگاه بلکه به نحوه عرضه آن باز می گشت. نکته دیگر آنکه خود موبایل آنقدرها هم فوق العاده نبود که آیفون اپل یا موبایل های بلک بری را پشت سر بگذارد یا تهدیدی برای آنها به شمار برود.
اما حتما تایید می کنید که این روزها تلفن های همراه زیادی در بازار هستند که جذابیت های زیادی ندارند اما باز هم به حیات خود در بازار ادامه می دهند. علت اصلی شکست این محصول در واقع این بود که مایکروسافت سعی داشت دیکته کند چه گروه های سنی باید از آن استفاده نماید.
طبق تعریف ارائه شده، کلیه زنان و مردان بین 15 تا 30 سال در زمره مصرف کنندگان هدف برای آن بودند. جالب اینکه حدودا دو سال زمان و یک میلیارد دلار بودجه صرف توسعه و تحقیق این دستگاه شد و عاقبت اما به خاطر استقبال کم رنگ به عمل آمده از آن پروژه تولیدش متوقف شد.
در انتها باید اشاره کنیم تمامی گجت های اشاره شده در این مطلب سریالی به سال های قبل از 2010 باز می گردند و در نتیجه حتما تایید خواهید کرد که بسیاری گجت های شکست خورده در این فهرست حضور ندارند.



لینک منبع

مطلب مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای تکنولوژی [قسمت چهارم-آخر] در سایت مفیدستان.


لینک منبع و پست :مروری بر تاریخی ترین شکست های دنیای تکنولوژی [قسمت چهارم-آخر]
http://mofidestan.ir/2017/08/29/%d9%85%d8%b1%d9%88%d8%b1%d9%8a-%d8%a8%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%ae%d9%8a-%d8%aa%d8%b1%d9%8a%d9%86-%d8%b4%da%a9%d8%b3%d8%aa-%d9%87%d8%a7%d9%8a-%d8%af%d9%86%d9%8a%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%da%a9%d9%86/
آخرین ویرایش: - -
دیدگاه ها ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ


نویسندگان

  • نویسنده (28)